Nokia julkisti uuden strategian ja brändin

Strategiapäivityksen yhteydessä Nokia julkisti uuden logonsa.


 

Nokia julkisti päivitetyn strategian, teknologiastrategian sekä uudistetun brändin ja logon MobileWorld Congress 2023 -tapahtumassa Barcelonassa 26.2.2023.

 

-Uudistukset ovat osa Nokian pitkän aikavälin strategista uudistumista, kertoi Nokia tiedotteessaan.

Verkkoyhteyksien merkitys kasvaa tulevaisuudessa, kun yritykset ympäri maailmaa panostavat digitalisaation hyödyntämiseen tehokkuuden, joustavuuden ja tuottavuuden parantamiseksi. Nokian johtava tuote- ja palveluvalikoima matkapuhelin-, pilvi- ja kiinteissä verkkoteknologioissa luo yhtiölle vahvan perustan asiakkaidensa digitalisaation vauhdittamiseksi ympäri maailmaa.

”Digitalisaatio on avainasemassa yritysten, teollisuuden ja yhteiskuntien kestävän kehityksen ja tuottavuuden parantamiseksi. Markkinoiden johtavat verkkoratkaisumme ovat yhä keskeisemmässä roolissa, kun asiakkaamme ja kumppanimme hyödyntävät digitalisaation luomia mahdollisuuksia. Verkkojen todellisesta voimasta on nähty vasta häivähdys – tulevaisuuden kehittyneet, aistivat ja ajattelevat verkot eivät pelkästään yhdistä ihmisiä ja laitteita, vaan ne ovat mukautuvia, itsenäisiä ja helposti käytettäviä. 

Julkistimme tänään päivitetyt strategiamme, teknologiastrategiamme ja brändimme, jotka tukevat tavoitettamme olla B2B-teknologiaratkaisujen ja -innovaatioiden edelläkävijä verkkojen siirtyessä yhä vahvemmin pilveen”, toteaa Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark

Päivitetty strategia


Nokia jatkaa vuonna 2021 julkistetun kolmivaiheisen strategiansa toteuttamista kestävän ja kannattavan kasvun varmistamiseksi. Nokia sai strategiansa ensimmäisen vaiheen, perustan kuntoon laittamisen, onnistuneesti päätökseen vuoden 2021 aikana. Vuonna 2022 yhtiö siirtyi strategian kiihdytysvaiheiseen ja jatkaa nyt tämän vaiheen eteenpäin viemistä. Samalla Nokia valmistautuu jo skaalausvaiheeseen teknologiajohtajuuden ja kasvaneen asiakaskunnan vauhdittamina. Nokian aiemmin, muun muassa vuoden 2022 viimeisen neljänneksen tulosjulkaisun yhteydessä, ilmoittamat pitkän aikavälin tavoitteet säilyvät ennallaan.

Nokian päivitetty strategia pohjautuu kuuteen osa-alueeseen, joiden tavoitteena on:

  • Kasvattaa markkinaosuutta viestintäpalvelujen tarjoajissa vahvistuneen teknologiajohtajuuden kautta.
  • Laajentaa yritysasiakasliiketoimintaa.
  • Kehittää tuote- ja palveluvalikoimaa markkina- ja teknologiajohtajuuden varmistamiseksi kaikilla niillä markkinoilla, joilla Nokia kilpailee.
  • Hyödyntää patenttilisensoinnin mahdollisuuksia mobiililaitteiden lisäksi myös muilla toimialoilla sekä jatkaa tutkimus- ja kehitysinvestointeja.
  • Ottaa käyttöön uusia liiketoimintamalleja, kuten palveluihin perustuvia (as-a-Service) ratkaisuja.
  • Valjastaa vastuullisuus kilpailueduksi ja lunastaa toimialan luotetuimman palveluntarjoajan asema.

Päästäkseen näihin tavoitteisiin Nokia keskittyy Nokia-brändin kehittämiseen, oikean osaamisen varmistamiseen, pitkän aikavälin tutkimus- ja kehitystyöhön erityisesti 6G:ssä sekä digitalisaation hyödyntämiseen omassa toiminnassaan tuottavuuden ja ketteryyden parantamiseksi.

Päivitetty teknologiastrategia


Tulevaisuutta rakennetaan luotettavien verkkoyhteyksien varaan. Nokian päivitetty teknologiastrategia määrittää suuntaviivat sille, mitä tulevaisuuden verkkoyhteyksiltä vaaditaan metaversumin kehittämiseksi.

Verkkojen integroituminen pilveen vie niiden joustavuuden ja skaalautuvuuden uudelle tasolle. Nämä aistivat, ajattelevat sekä kehittyneet verkot mahdollistavat digitalisaation kaikilla toimialoilla. Nokian tavoitteena on johtaa tätä murrosta markkinoiden johtavan tuote- ja palveluvalikoiman sekä Nokia Bell Labsin maailmanluokan tutkimusosaamisen ansiosta. Osoituksena teknologiajohtajuudestaan Nokia julkistaa Mobile World Congress -tapahtuman yhteydessä useita uusia tuotteita ja palveluita.

Uudistettu brändi


Yhtiö uudistaa myös brändinsä päivitetyn strategian mukaiseksi: Nokia on B2B-teknologiaratkaisujen ja -innovaatioiden edelläkävijä sekä digitalisaation vauhdittaja. Nokia luo arvoa asiakkailleen ja kumppaneilleen teknologiajohtajuuden, innovaatioiden sekä yhteistyön kautta.

Uusi logo kuvaa energistä, dynaamista ja modernia Nokiaa yhtiön kulttuuriin ja toiminta-ajatukseen pohjaten. Logo symboloi myös yhteistyötä, jota vaaditaan verkkojen potentiaalin täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kestävän kehityksen, tuottavuuden sekä saavuttavuuden parantamiseksi.

Nokian osake oli 1,3 prosentin laskussa 4,35 eurossa perjantaina 24.2.2023.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Italiasta talo 3 eurolla?

Sijoittajat keskiössä Ylen dokumenttisarjassa

Lottovoitto yrittäjyyttä hyväksytympi tapa vaurastua